Aku nak beli kereta la

Banyak orang bekerja nak beli kereta dan moto. Aku? Yup, dah ada kereta dan moto. Moto beli masa zaman belajar lagi. Honda Wave100 yang berumur 4 tahun. Kereta baru setahun jagung.

Kereta adalah satu aset yang amat merugikan jika di beli. Sampai orang yang terlampau sayang duit cakap beli benda "bodoh dan tak bernilai". Memula aku tak nak beli. Ye la benda tu satu yang tak patut dibeli sebab sesaat lepas membeli kereta, terus harga jatuh rm2000 minima. Aku duduk di rumah keluargaku kat Subang Jaya. Jadi berulang alik naik moto lebih kurang 70-80km sehari naik moto. Sebulan sekali service. Yang paling tak tahan bila hujan. Walai pakai baju kalis hujan aku tetap basah bila sampai di office. So, aku berbincang dengan family. Semua tak membantah bila aku cakap nak beli kereta. Then aku buat calculation. Bile pakai kereta ni, perbelanjaan mesti la tinggi dengan minyak dan tol. Calculate2 aku leh simpan la juga skit. Still ok dari tak dapat nak simpan langsung kan.


Aku pun amik myvi dengan berutang selama 7 tahun. Nak buat 5 tahun tak mampu lagi. Dengan ada nya kereta hidup mulai berubah sedikit. Kena gi opis lagi awal. Kena isi minyak seminggu sekali full. Kena tambah touch n go lagik. Tapi yang penting nya aku dah tak kena hujan. Jila aku yakin hari tu tak hujan. Aku akan naik moto. Kalau rase ujan aku neaik kete. Sekarang dah setahun dan aku boleh adjust hidup macam tu. (tp still tunang aku tak brapa berkenan aku nek moto, ye la bahaya kan~)

Then, ade orang tanye aku, banyak sebenarnya orang tanya aku, nak beli kereta sekian sekian ok tak. Dan aku bgtau kereta tu ok, yang ni lebih kat sini, yang satu lagi lebih dia kat sana. Macam2 aku boleh bagitau terutama kereta murah2 yang mampu orang macam aku milik la.

Bg aku, condition nak beli kerata tu kena firm. Mesti tegas pendirian dan disiplin kan diri. Benda2 atau tips2 sebelum beli kereta:

1- Dah ada kereta tapi nak tukar sebab..
  • Kalau dah ada, bg aku tak perlu la menambah kepeningan kepala untuk membeli kereta baru. Kalau reason dia ko nak beli kereta baru sebab kereta lama banyak masalah. Mmg aku TAK setuju la sebab semua kereta mmg akan ada masalah. Kecuali beli kereta terus selimut je tak bergerak. And kalu ko bagi aku reason kereta sekarang minnyak pakai banyak sebab tu nak tukar pun aku TAK setuju. Apa pun kena kira balik kos2 yang kita akan tanggung kawan2. Kereta ni akan buat kita berhutang.
2-Asyik naik public transport/car pool je..
  • Tetap kan dalam hati tu. Nak beli kereta sebab apa. Please kepada yang takde kereta dan selalu naik public transport. Aku sarankan still gunakan public transport la. Eh jat ni, orang nak beli kereta sebab nak gi mane2 pun senang. Hehe, ye betul, tapi kalau kehidupan kita dah biasa dengan public transport ngan car pooling, apa salah nya kita terus hidup macam tu. Public transport makin lama makin ok jaringannya. Begitu juga car pooling. Jangan la tumpang ja, still kita bayar duit minyak macammana pun kan. Sebab beli kereta SANGAT TAK BERBALOI~!
3-Asyik kena kutuk je ..
  • Ko nak risau ape orang lain cakap ape pun. Yang penting diri sendiri. Kerete seburuk mane pun ok je. Yang takde kete dan boleh gi keje jalan kaki, atau buat keje dari rumah je. Lagi la, Nak pening beli kereta buat pe. Heh.

Kawan2, kereta ni banyak benda kena pikir. Macam aku. Ade kete ngan moto. Bukan boleh tinggalkan kereta naik moto je. Kereta kena bergerak sekurang2nya sehari 4km untuk senang kita menjaganya kelak. Sebab kalau tak dapat bergerak sehari. Kereta akan mula berkarat. Banyangkan kalau banyak hari tersadai kat rumah, alasan diberi rumah dekat, minyak kuat, kena service dan macam2 lagi. Kalau itu di jadikan alasan, baik tak payah naik kereta.

Maafla kepada sapa yang tersinggung dengan ayat2 diatas. Aku bgtau sebab nak share pandangan aku yang tak seberapa ni. Sebab aku dah lalui semua ni. Dan aku nak share semuga semua orang dapat melakukan tindakan lebih bijak dan tidak menyesal.

Lepas ni kalau ada masa aku post pulak tips2 membeli kereta. ;)

Ingat pesan aku yang tak seberapa ni :"Tak berbaloi beli kereta dan berhutang jika Tak mampu atau tak gunakan kereta itu sepenuhnya..". Bukan tak boleh tau~! Boleh, Cuma ulang ayat aku yang aku bold tu.

Related post:
Tips Membeli Kereta baru

Ulasan

Hafeeny berkata…
Good advices utk org cam aku, maklum la xde kete lagi. bukan sikit yg tanya bila aku nk beli kereta. buat masa ni aku rasa beli kereta bukan keperluan tp kehendak..so far, aku car pool je dgn housemate, share ngan dia duit minyak. lgpun parking kat ofis sgt limited kan..
some more, aku rasa xberkemampuan lagi, walaupun org kate aku kedekut, duit tak kemana.. huh..hakikatnya aku je yg tau. aku pun same cam ko, family besar.. kami tujuh beradik. aku tau cmne susahnye mak ayah besarkan kami. so selagi aku mampu, aku utamakan adik2 n family. ayah selalu pesan, biar kita belajar hidup susah dulu, supaya kita sentiasa beringat dan tak lupa diri..
biar lambat pun, asalkan aku bahagia. manala tau berkat kesabaran aku nih dpt hasil honda jazz ke, mini cooper ke..heheh..berangan!!
M@YaZ berkata…
Heh, wow~, comment dari hati tuh. Heh .. gamily first. Kereta kalau sehari tak gerak 4 km tak guna nak beli. Beli nak kena isi minyak lagik. hehe ..

Berangan tu bagus. Tapi beli kereta besar tak bagus. Nanti aku bg tips2 membeli kereta plak ya. Tunggu.
Afida Anuar berkata…
Erkk..beli kereta besar tak bagus ek ajat? tapi kete akak kecik jek. ahaksss..

Akak tak rasa menyesal beli kereta ni. Sebab ia memang keperluan. Tidak boleh bayangkan kalau kereta ni takde. hurmm...banyaknya masa yang terpaksa dibazirkan di stesen bas.

Lagi satu,alhamdulillah. di samping jimat minyak. Akak juga dapat serbis free sampai 40000km, termasuk minyak itam, dan minyak apa entah lagi..semua free. Kira boleh jimat yang amat dah tu untuk serbis.
M@YaZ berkata…
Huhu .. kereta akak lain class nya .. nanti tips beli kereta tu ada la pasal kereta akak ..

bukan suruh nyesal beli kereta .. topic ni untuk orang tak tau dia nak beli kereta ke tak. Sebab bagi saya, selagi tak menjadi keperluan harian kereta tu. Baik tak payah la kan. Sebab dari awal tak tau nak beli ke tak. Nampak sangat bukan keperluan. Haha.

Sempat promote kereta dia kat komen ni. Haha .. Buat pengetahuan semua kereta Cik Afida ni Honda City i-DSI. ;) (mmg di luar kemampuan aku untuk memilikinya)
Afida Anuar berkata…
Alamak..weh tak yah la kasi tau..adehhhhh..wat malu jek. Akak pun tak mampu la. Tu pun bank yang support. Dan tu bukannye harta akak pun. Beban! Beban tau dak beban..adehhhh...Tiap2 bulan kene bayar! huhuhu. Bukan harta:(
M@YaZ berkata…
Eh .. asal bunyi cam nyesal je. Bank pun, kalau macam saya nih tak mampu. Tu yang penting.

HUAHAHAHAHHA~!!!
Afida Anuar berkata…
Hahaha, bukannye menyesal ajat. Memang puas hati sangat beli kereta tu. Cuma malu bile orang duk puji..wahhhh pakai city tuu...wahhh bagusnye pakai city..tapi takde apa pun,sebab tu bukannye harta akak. Tu harta bank! dan tu memang beban. Tu je pointnye..

Ala ajat pun mampu apa. Merendah diri pulak!
M@YaZ berkata…
dah betul .. orang macam kita nih mane bleh pakai selain deposit AT LEAT rm20k. Kan kan kan?? hehe :p
Afida Anuar berkata…
huhuhuuhuhu..bole je ajat. Yang penting usaha.

Ni dah jadi usahawan ni, tak lame lagi akak rasa tukar compressor la plak ajat ni. Aminnn
M@YaZ berkata…
amin .. tapi tak tukar la kereta. Duit lebih tu duit semua orang. Kena bahagikan sama rata. Mana boleh makan sorang. Ramai lagi perlukan duit lebih dari kita perlukan......
agHoo berkata…
jomla drag test wei..dari satyam ke airport amacam??haha
M@YaZ berkata…
;)

aku beli kete bukan untuk berluba .. haha .. ko nak lumba ajak tunang aku. Dier lagi power

Catatan Popular