Testing adalah pekerjaan yang sukar dan kreatif



Ujian atau testing sangat penting dalam pembangunan software/sistem.

Penguji/tester perlu mengetahui keselurudan software/sistem untuk menguji dengan penih effektif. Pekerjaan kami ini memerlukan masa dan tumpuan sepenuhnya untuk memastikan segala. Sistem juga bukanlah sesuatu yang sangat simple/mudah dan di bina dengan komplesiti tersendiri.

Apa yang perlu ada pada penguji/tester adalah:
  • Kreativiti
  • Memahami kehendak/requirement sistem
  • Dedikasi/disiplin
  • Pengalaman testing
  • Cara/methodology untuk menguji/test
Testing sangat berkesan jika pengujinya bukan dari pihak developer atau client/pengguna. Selalunya pihak ke-tiga yang melakukannya. Ini kerana mereka tidak tahu langsung tentang sistem tersebut dan mereka perlu mempelajari terlebih dahulu dan memahi segala kemahuan dan kemampuan sistem tersebut.

Kami juga sering digelar pencari kesalahan secara konstuktif. Kami bukan menunding jari mencari kesalahan developer tapi juga mencari cara penyelesaian dan mengapa ianya terjadi. Ia perlu di perbetulkan sebelum sistem/software tersebut di beri kepada pengguna.

Testing sangat menyeronokkan kerana kerja sebagai testing akan menghadapi bermacam2 jenis bahasa pengaturcaraan dan kami juga dapat belajar bahasa2 tersebut tanpa di sedari.

Tanpa testing, kemungkinan kos pembuatan sistem semakin mahal. Pecaya tak? Ya, jika sistem tersebut sudah diberikan kepada pengguna sistem, dan bermacam2 masalah dan kesulitan berlaku. Ia perlu ditarik balik dan kosnya sangat membebankan. Ini kerana mereka perlu membayar ganti rugi kepada pengguna, kemudian mereka juga perlu membayar kepada developer untuk membetulkan atau membuat semula sistem tersebut agar mencapai tahap yang di kehendaki.

Maka kesimpulan yang boleh disimpul disini. Testing sangat penting dalam pembuatan sistem/software~!

TeMMoN~

Ulasan

Afida Anuar berkata…
Go tester go!...
hihihi
M@YaZ berkata…
:D .. bile nak jadi certified tak tau lah .. haha

Catatan Popular