Ujian Kotak Kelabu [Grey Box Testing]


Ujian kelabu adalah gabungan ujian kotak hitam[black box testing] dan ujian kotak putih[white box testing].

Ujian kotak hitam adalah ujian yang tidak langsung melihat pada bahasa pengaturcaraan dan hanya lah pada permukaan sistem sahaja. Ini dilakukan oleh kebanyakkan penguji sistem. Mereka tidak semestinya tahu apakah yang berlaku di belakang permukaan tersebut. Ujian ini kebanyakkannya berlaku setelah sistem itu siap dibina yakni selepas gabungan system[system integration].

Ujian kotak putih pula adalah sebaliknya. Penguji perli melihat bahasa pengaturcaraan untuk menguji. Contohnya untuk fungsi pengaturcaraan seperti aliran hirarki timbal balik [loop]. Ujian dijalankan untuk mengenalpasti semua bahasa pengaturcaraan berjalan dengan betul seperti yang dikehendaki. Ujian ini selalunya dilakukan sebelum sistem siap dibina untuk mengenal pasti masalah kumbang[bugs] lebih awal.

Ujian kotak kelabu adalah gabungan kedua2 ujian diatas untuk menjadikan ujian tersebut lebih agressif dan jika penguji ada lebih banyak masa untuk menguji sistem yang deberikan. Ujian ini dilakukan untuk mengenalpasti keburukkan design dan keburukkan menggunakan sistem pengaturcaraan yang telah dibina. Didalam fasa ini penguji dikehendaki memahami segala bahasa pengaturcaraan dan kehendak pengguna sistem tersebut.

Harap anda semua memahi apa yang hendak disampaikan. Selamat membaca~!

Ulasan

Afida Anuar berkata…
Ajat, cam tak paham pulak ko tulis lam bahasa malaysia ni..heheh.. bukan nak berlagak tahu omputih..
tapi term dh biasa lam omputih. Tetiba keluar kumbang, timbal balik, hihih..

but nice one la...
M@YaZ berkata…
haha .. saya hentam je kak .. haha .. saje buat lawak sebenarnya .. tak serius pun post tu~ tapi semua kenyataan adalah fakta dan betul belaka .. (lagi sahih baanu cakap)
agHoo berkata…
gile la tester...
M@YaZ berkata…
Haha .. bleh jadi penulis buku bahasa melyu tak aghoo??

Catatan Popular