Ketabahan Seorang Ibu

Salam Semua,

Nak cerita time aku kecik2. Cerita ni pasal mak aku :D

Dulu kecik2, abah aku belajar kat uni, time tu adik beradik yang baru muncul kat dunia hanya aku ngan abang aku sahaja. Walaupun abah ku seorang pelajar. Beliau tetap tinggal bersama2 anak2nya yang sangat nakal dan banyak karenah. Ujian demi ujian melanda beliau. Seorang abah yang tabah menghadapi segala cabaran dan dugaan berlaku. Abah aku ni buat pengetahuan semua garang. :D Kalau dah bagi decision, susah nak bangkang, kecuali mengeluarkan bukti2 dan fakta2 kukuh.

Apa yang aku nak cerita sebenarnya pasal umi aku taid?? Hehe. Semalam aku terdengar perbualan abah aku ngan kawan lama nya. Schoolmate la. Gelak huh hah huh hah. Tiba2 rasa aku kawan abah ni tanya pasal umi kot. Abah jawab umi ok, sihat macam dia la, tapi tabah. Kalau orang lain sakit kaki macam tu. Mmg tak jalan mana dah. Umi ni sakit2 still jalan, still bawa kereta, still buat kerja rumah, still menjadi isteri yang taat. Keberanian Umi ni teserlah time aku kecik2 masa abah tengah belajar tu la.

Cerita dia bermula lepas abah pi kuliah, abg long pi tadika. Maka aku dok ngan umi kat rumah. rumah dia tingkat. Masak kat depan umah; english style punya rumah. Aku plak kat atas. Dok main. Then mungkin aku teriak atau panggil umi time tu kot. So umi naik atas tanpa tutup api dapur. Time tu tengah masak ikan. :D Elok dok dodoi aku ka, dok pujuk aku pun tak tau la kat atas tu, kat bawah api tiba2 naik kat belanga dan sambar curtain dapur tu. Terbakar la jawab dia. Time tu umi turun tengok sebab bau dah pelik. Umi tengok api dah marak. So umi cari inisiatif untuk meredakan kebakaran sambil call bomba. Dah rasa tak boleh nak buat apa, umi amik aku dulu kat atas tadi. Turun bawah. Dah cuba padamkan kebakaran. Still tak dapat. Tapi umi still mencuba. Dalam 5 min bomba sampai dan tolong padamkan. Hum, hebatkan umi. Kalau umi tak padamkan sedikit. aku rasa lagi banyak rumah dijilat api time tu. Abah balik ja api dah padam. Abah kena bayar kat tuan rumah rm20,000 atas kerugian yang telah berlaku. Dah la belajar time tu. Nasib baik tuan rmah bagi bayar ansuran. Lega la skit.

Cerita kedua apabila umi accident. Umi ni dah 2 kali accident teruk. First, dulu langgar pokok nyiur sebab reverse. Abis belakang kereta sampai cermin belakang pecah. Alhamdulillah semua tak dak papa. Still umi boleh bawa kereta lagi. Then kali ke-2 kena langgar dengan lori tangki air JKR. Kali ni paling ngeri. Orang kata kalau tengok kat kereta tu, tuan punya kereta "selamat" la. Renyuk tak hingat. Kereta wira. Totally chasis lari. Wira tu beli time wira baru keluar tahun 1993 dan dah dijual dan beli kete baru Wira 1.6 gak. Masuk hospital jap sebab kaki luka dan bernanah. Tapi still semangat tinggi lebih daripada fobia. Boleh bawa kereta sampai sekarang.

Umi dgn dua adikku yang nakal (dgn mamat mane ntah) :p


Heh, tak tau nak elobrate more tentang cerita2 umi dulu. Tapi bagi aku, susah nak jumpa wanita setabah umi :D

Regards,
TeMMon~

Ulasan

Catatan Popular