Kanak2 lagi

Salam,

heh .. busan sebeanrnya. Jom sembang pasal zaman kanak2 lagi. Hampa men apa dulu kecik? Ingat lagi?
  • Congkak - Arwah tok (nenek sebelah umi) aku ajar. arwah tok aku paling power main congkak. Anak2 dia kompem kalah. Ni kan plak cucu dia. Haha. Bile main je. Dia tak yah bilang2 guli, brapa umah ko terbakar, brapa guli ada rumah ibu. Dia akan jalan selagi mampu. Kalau tak mampu. Tikaman dia kompem tikaman power. Sampai ko leh jalan setapak je guli ko. Sakit ati. pastu dia jalan balik. Time tu mula ar. Merajuk ngan tok. Pastu tok pun buat2 la kalah skit. Pastu dia ajar. "Ambik rumah tu, boleh jalan banyak kali". Ha, itu paling nak dengar dari mulut tok. Hehe. Asalnya dulu main kat bawah umah tok wan (datuk) tapi bila dah masuk sek ren. Tok wan beli set kayu. Leh main atas rumah.
  • Gasing - haha, mainan peberet aku time darjah 5-6. Power hoh. Pernah pangkah gasing kawan2 sampai belah dua. Time tu mmg hebat. Target kompem kene. Lepas pangkah, mesti tengok gasing kawan2. Kat mana terkena tu. Kat depan umah aku. Kawasan simen tu. Habis pecah2. bukan setakat luar je sebenarnya. Tile dalam umah pun habis. Wakaka.
  • Zero point - permainan aku ngan kanak2 perempuan. Getah yang disambung2. Panjang jadiknya. Ngehaha. Lompat kena jerit "Zero Point". Wakakaka. Malu jap. Yang antaranya main dah nak kawen ujung minggu. :D dah tua dah pong.
  • Dash yonkuro - betulkah aku eja? Ntah. Tapi aku ada keta Horizon. Dem. Main dalam longkang sekolah tiap kali rehat. Sanggup bawa gi sekolah. Pastu simpan duit. Tak makan masa rehat di sekolah. Semata-mata simpan duit. Pastu ajak abah pi beli engine baru. Dem.. Ketagihan keta Dash time tu. Aku pakai audley ja. Ngehaha. ;)
  • Layang2 - nih time bile ek main..hmm ah.. ingat. time membajak tanah kat bendang tok wan. Wakaka. Time tu bendang pun bleh men bola. Ngehaha. Wau sepupu aku pandai buat. Besh oo wow dia. Buat sendiri. Besaq. Wau bulan. ngehaha. Pengalaman indah ape ek. em .. tak banyak pasal wau. Wau ni dah naik tinggi. Tinggal ja. Tengok sekali sekala.
  • Galah panjang - nih kat umah aku kat taman mutiara jalan sultanah. Sapa yang nak gi kenduri tu. Korang leh la tgk la kawasan kawan2 aku tu. :D main kat atas jalan. Ni game bile busan. Pastu kanak2 laki dan perempuan sangat ramai. Ngehaha. Best. game nih. Yang senior selalu jadi orang yang leh gi memana petak dia suka. Panjang plak tangan dia time tu. Wahah.
  • Tuju Lemak - Dem~!! Sapa budak Sek Keb Taman Uda? Anda? Tak main? anda budak baik lah. Wahaha. Aku budak nakal kat sekolah dulu. Tuju lemak adalah permainan kat sekolah rendah aku. Selalunya main kat dalam court tenis. Dan menggunakan court tenis. How to play? Bila nak start. Semua kumpul tengah court, baling bola tenis sama2. Selalunya aku baling, terus lari. Dan bola tu, sapa dapat. Dia akan tuju lemak2 kawan dia. "Pedepap~!" Pergh lebam kalau kena part2 sensatif. Dem. Best gila. Pastu dah mula bising2. Cikgu Besar aka Cikgu jamaluddin kalau tak silap. Wahaha. Ni plak time lari kalau nampak dia. Berterabur habis. Disebabkan ramai yang main. Setengahnya kena tangkap. Dan aku alhamdulillah. Rekod bersih. ;)
Nih je aku teringat zaman kecik2 dulu. Ngehe. Budak2 zaman sekarang mane main menda2 camnih dah. Semua PS, XBox, PC dll yang boleh disimpulkan, jarang keluar rumah. Sebab tu dah remaja macam2 menda pelik diorang nak cuba.

Hehe. Apakah permainan anda di zaman kanak2 yang tidak akan luput dalam ingatan anda??

p/s: Maaf .. perkataan "dem" diulang dengan sengaja

Regards,
TeMMon~

Ulasan

Nuar berkata…
main parit xkira ke en.temmon.. tu pebret aku tu.. wahaha... kna lak klu dpt tgkap haruan besa....

dash yankuro - 1st kete aku bli tamuya.. 2nd kete aku bli audley jek.. black spider.. =D

~mo curik gak la topik en.temmon .. aku nk post gak kt blog aku ~
Hafizzul Kamarudin berkata…
dash yankuro...sedih aku dengar perkataan tu...aku minat gak main kete tu dulu...tp tgk org main je la....aku nak beli bapak aku x kasi....huk huk...
Afida Anuar berkata…
Demn..kalah lagi mein uno...eheh..

jat,Tuju lemak tu permainan rekaan budak2 Sek Keb Taman Uda ke? xpenoh dengo arr:D
natni berkata…
you know?
dem jugee

^____^
M@YaZ berkata…
nuar: ngehaha .. black spider smart gak tu .. :D

pijo: ngehaha .. sian nya .. sekarang dah beli persona sudah .. Tak main la tamiya nou :p

kak fida: Tuju lemak tu rekaan la kak. jumpa bola kat court tenis. Pastu bebudak semua pakat main natang tu. :p

intan: u know what i know issit?? :p
Tanpa Nama berkata…
dah dapat kad knuri..aku try pi yang 30 hb
insyaAllah
M@YaZ berkata…
terima kasih tuan :D
Dante Rocco Santino berkata…
Tuju Lemak!!!! hahahaha i miss my childhood soo much.. ^_^
M@YaZ berkata…
haha .. ya ya :D rindu juga

Catatan Popular