Pesanan Ayah Angkat aku

Salam,

Khamis lepas, aku berkesempatan melawat ayah angkat aku kat Selama, Perak. Jauh ho, perjalanan dari Gerik amik masa 3 jam. Berjalan2 bersama pona, poni, dan poyu. Ada 3 family angkat, tapi yang ni paling rapat. Yang lain aku dah jadi anak derhaka. Haha.

Ayah angkat aku ni sangat merendah diri. Sabarudin bin Md. Noh. Seorang alim dari kampung Tapah Selama. Tok Imam kampung. Boleh berubat orang lagi. Sepanjang aku idup ni. Dua kali aku tgk ayah angkat aku, atau panggilan "Pak Long" aku selalu panggil dia, berubat dan doa. Yang best tu orang Taiping datang bawa senapang untuk memburu, minta Pak Long doakan untuk tembak tepat binatang buruan. Pak Long dengan selamba menjawab kat orang tu lebih kurang macam ni, "Isk, Pak Long ni bukan boleh buat apa-apa pun kat senapang ni, tapi Pak Long minta doa kat Allah ya, Pak Long ni bukan ada apa, Pak Long jahil dan tak dak ilmu". Jahil dan tak dak ilmu tu aku dah tak larat dengar dah. Hehe.

Pak Long ni orang senior kat kampung dan paling tahu dan sangat mengambil berat tentang salasilah keluarga. Dia boleh cerita dari Moyang salah silah keluarga dia. Kalau aku, aku kenal dua-pupu ja. Pak Long, leh cita 3-pupu, 4-pupu. Hebat sungguh ingatan dia untuk menghapal semua. Tapi aku risau, kalau takdak sapa yang mahu tulis, takdak sapa yang tau untuk sambung salasilah keluar Pak Long.

Aku di ambil sebagai anak angkat Pak Long dari bulan April 2004. Time tu UIA ada buat program kat kampung tu selama seminggu. Jap je rasa seminggu tu. Time gi dulu tu, mmg sangat best. Nak tau kenapa? Sebab
  • Kampung tu sangat jauh dan "hulu".
  • Takde line telefon mudah alih.
  • Rumah mereka boleh dikategorikan dari sangat miskin dan sederhana, tak dak rumah yang lebih dari sederhana. Sederhana tu pun sebabkan leh buat rumah batu sendiri bagi aku.
  • Penduduk menggunakan loghat Pattani, Perak-Kedah-Kelantan-Terengganu campur sekali. Sapa tak biasa, mmg susah nak paham
  • Kereta mmg susah wujud untuk setiap rumah
  • Jalan sangat sempit,bagi kampung seberang sungai, hanya leh guna moto shj. Sebab seberang sungai tu pakai jambatan gantung ja. 3 jambatan gantung wujud time aku gi 2004 tu.
  • Naik moto melalui jambatan gantung tu sangat mengerikan. Balance badan sangt penting. Aku nak master pun susah. Laju sangat bahaya. Slow sangat dia akan berayun. Haha. THRILL~!
Okeh, dah la cita pasal sejarah aku ngan Pak Long. Meh aku nak kongsi pesanan Pak Long untuk kami yang ziarah umah Pak Long pasal Santau ni. Dia cakap orang sekarang ni suka salah guna ilmu untuk kepuasan diri sendiri dan merosakkan orang lain. Santau ni selalu kena pada makanan. Dan sekarang banyak orang santau dengan lepas melalui angin. So sapa kena nasib la. Pak Long pesan pasal minuman kat kami. Cara elak santau melalui minuman:
  • Tgk minuman tu, main langit2 dalam mulut, kalau rasa geli, takpa, minuman tu boleh dimakan
  • Pastu tgk bayang dalam minuman tu, kalau ada bayang kita, reflect nampak balik muka sendiri, minuman tu boleh diminum
  • Ketiga, angkat cawan kalau order minum panas, letak tangan kat bawah cawan tu (bontot cawan), kalau panas boleh menikmati, kalau sejuk tinggalkan.
Pastu Pak Long pesan penawar kalau terkena:
Hehe. Tu je kot post untuk hari ni. Nak bgtau semua orang suh beramal. Amanat ayahanda angkat ku.

Regards
TeMMon~

Ulasan

@naBest berkata…
OoooooooooOoooooooooOooo

(^__^)
**mEaSa** berkata…
Selama?aku pnh g situ..mmg kg yg sgt kg la.kaverage henpon maxis mmg langsung tak dpt.celcom je bleh.loghat?erkk..tak pasan lak diorg ckp cmne.sebab pegi tu sehari je.heee..
LeLs berkata…
thanx kongsi ilmu..

sgt takut oke santau menyantau nih..

baik2..
akan diperaktikkan..

1. rasa lelangit.geli??...PASS!
2. tgk byg2..ada??...PASS!
3. order air panas..panas??..PASS!

thanx ayah angkat..
Nuar berkata…
wahaha.. bgus sungguh kamu.. masih rajin melawan keluarga angkat.. aku ni tah tahun ble ta last aku mnjenguk kluarga agkat aku kt ijok.. lalala... adakah aku durhaka? hahaha..
Nazrah Abdul Aziz berkata…
wah..bestnyer ade ayah angkat yg byk ilmu..naz ni ayah angkat pn xde..teringin sgt nk join program2 anak angkat tp xpnh bpeluang..dgn umur skg ni tah bleh lg ke x jd anak angkat..tah2 kna jd mak angkat dah...haha..

anyway, tq 4 d info..sgt berguna..jenuh gak la nk cr byg2 muka naz dlm botol air nih..haha..

p/s: jat, naz nak doa tu dlm bhs arab..xreti den nk bc doa tulis bahasa melayu tu..huhu..tq jat
♥ p a a n i ♥ berkata…
kalo order air sejok cmne nk testing?
M@YaZ berkata…
ana: purak2 ya kamu :p

sara: betul3x .. hehe .. takde dulu2 la .. sekarang ok skit. ada gak celcom .. maxis pun ada skit .. 2003/2004 aku gi dulu susah gila nak kontek sesape dari selama tu.

lela: aku pass ilmu dari ayah angkat aku je ;)

nuar: ya .. ko mmg derhaka. Sejak ada kampung sendiri, lagi lupa. wakakak

naz: mmg dia sangat banyak ilmu dan manusia paling merendah diri penah jat jumpa. nyway check new post keh.

poni: mintak air panas dulu. Pastu ais kosong segelas kemudian. ;)
Tanpa Nama berkata…
Weh..kat mana kg tu?Aku suka adventure2 ni...
M@YaZ berkata…
jef .. kat Selama Perak. Dia sempadan ngan Kedah. Tapi sekarang line tepon mudah alih untuk celcom dah sangat ok. Hehe. Kalau nak advntrous .. kena gi Sarawak la :p

Catatan Popular