Sah, kena penyakit Judder

Salam,

Sabtu lepas aku gi service kete kat Perodua. Kete aku disahkan mengidap Judder. Kalau manusia leh kurang macam parkinson kot. Haha.

Penyakit: Brake Judder

Symptoms: Bila bawa laju, 80Km/j ke atas dan tiba2 break dgn agak kuat, gegaran pada steering berlaku selari dengan kaki anda pijak pedal break. Lepaskan kaki dari pijak pedal break tu dah tak rasa. Dem annonying kalau kete baru usia setahun dua jadi. Ya, iya banyak berlaku pada disc brake depan perodua myvi. Lagi laju bawa, gegar cam nak runtuh la kalau korang break. Haha.

symptoms ini berbeza dengan balancing tyre. Balancing berlaku akibat tayar tak balance. Maka gegaran tayar akan berlaku walaupun tidak break.

How to cure?: Tukar baru~!! tak tau la disc ke pad dia. Aku rasa pad. Tunggu dia call nanti aku tanyakan. haha, nasib baik keteku under warranty lagi. Leh tukar pree. Kalau tak melayang duitku~ Tapi tukar break fluid pun macam membantu mengurangkan. Ntah la, im not pro in technical thing especially cars. ;)

Sian vivi aku, tak pepasal sakit. Haha, tak pa, kita baiki apa patut. Jgn risau ;).

regards,
TeMMon~

Ulasan

bini edy berkata…
lgi satu kalo bwk laju2 then gegar2 stereng tu tanda sport rim bengkok sudah....
M@YaZ berkata…
sport rim bengkok leh betulkan. aku besa betulkan kete ayah aku nya sport rim. Masa balancing tu dpt tgk rim bengkok ke tak. ;)
Nuar berkata…
ko mintak pendapat coki la.. hahaha. bg aku dia tu PRO.. ~salute.
LeLs berkata…
kalo bawak laju kalo badan pulak yang berGEGAR, tanda nye ape cikgu..??


ahahahhah~
M@YaZ berkata…
nuar-> ahah .. coki busy seh .. problem transaction maybank2u tak settle lagi. Dem~!!

lela-> badan bergegar? Parkinson~! Kompem. Wakaka ..

kalau bawa laju body kete gegar.. ko check rim ko buat balancing .. pastu suh org tu cek rim ko. bengkok ke tak ;)
shauqi berkata…
nuar-> siot nuar.. mane ade pro.. biase2 je.

ijat-> kalo brake judder ni kalo x silap aku ade 2 kemungkinan.

1. brake pressure dlm master pump brake dah kurang pressure

2. brek disc punye ketebalan x same sbb x tukau brake pad yg dah abis. jd, bile x tuka brake pad yg dah haus, die akan makan besi kat brake disc.

tu yg aku tau la..hehe
Nazrah Abdul Aziz berkata…
oh..same cam penyakit kete naz la..tp naz xtukar brake disk..wat skim jer..pastu tukar brake pad..sume tukar sdiri sbb dh xde warranty..menurut org kedai tayar tu..myvi punyer brake disk mmg problem..

Catatan Popular