Orang minyak~

Salam,

Sebulan lebih RON95 aku guna. Tapi aku perasan, setiap kali aku isi, paling juah myvi aku leh gi dalam 380-400km ja. Ini sangat menyakitkan hati dimana kalau aku pakai rm97 aku leh dapat 490-500km untuk 33.33litre atau 60 hengget

Start RON95 1 september tu aku pakai Shell .. hopeless gila. Myvi aku haram tarak pikup. Nak panjat bukit kat TPM pun tak larat. Isi 60 hengget lepas dalam 360km ja. gila tui. Ni sebab aku banyak tekan minyak sebab tak puas hati keta aku nya prestasi.

Pastu aku tukar petronas. Performance wise bagus dari shell. Tapi aku perasan, engine aku bunyi kuat skit. Atau aku je yang layankan perasaan aku. Haha. 60 hengget dapat 380km lebih..

Pastu aku survey internet. Orang cakap minyak bagus either BHP or ESSO. So aku try BHP. Pakai BHP ni engine pun ok la. Rasa performance wise nak sama Shell RON97 dulu. Tapi tak sampai tahap RON97 la. Itu semestinya kan :D. Alhamdulilah dapat 400km. Tapi apa yang terkilan. Hilang 100km lagi.

Meh buat calculation skit (tolong tegur budak SPM 6C ni kalau salah ya)

RON95
RM60 (33.33) dapat 400km
rm1 = 6.6km

which mean .. 1km = 0.1515 sen

RON 97
RM66.66 (33.33) dapat 500km
rm1 = 7.5km

which mean .. 1km = 0.1333 sen


aku pikir balik .. kalau sebulan pakai dalam 2000km ..
  • ron95 dalam rm 303 hengget ..
  • ron97 dalam rm 267 hengget ..
Bukankan lebih baik aku tukar ke RON97 balik? dan adakah prestasi engine aku akan ok balik macam sebelum 1 september?

Haish, aku geram dengan janji kerajan. Dulu nak staykan harga ron95 sama cam ron92 dulu .. tup tup bila 1 sept .. kata ron97 naik 20sen .. rakyat sangat diutamakan ..

Regards,
TeMMon~

Ulasan

bini edy berkata…
jat, kete waja tunang aku, tak jejas sgt 95 ni dr segi mileage tp engine x bape nak power. dia dh test pada kelajuan stendet dgn isi RM20, kelajuan stendet 110-120km/j. bila naik laju smpai 150-160km/j, enjin bunyi bising mcm kete dh 5,6 taun pakai.

kesannye, bile engine x power, driver akan tekan minyak lebih or change gear. last2 jadi makan minyak gak.

kete aku getz, aku dh kira betul2 guna digital odo tu, mmg makan minyak sket dan beza ada la dlm 30-50km, pastu kurang pikap.yang ni memang agak detail, tunang aku yg check kan. dia ckp, ron95-ko jalan 30km, minyak pun turun secara synchronize dengan jarak. means, minyak pun turun gak sejauh 30km perjalanan. tp kalau ron97, jalan 30km, turun dlm 15km ja. ada scale berbeza di situ.

kete family aku, crv, minyak parak, blk kg, siap kene tuang minyak lagi sekali kat tgh jalan pasal dh E kat tengah jalan. biasa blk kelantan, dh smpai umah ada baki minyak lagi.

asap bau myk kuat sgt, pastu enjin jadi berat, driver tend to tekan minyak kuat2 sbb nak bg kete pikap balik.

testimonial aku ke atas 3 kereta.
result: kami kembali kepada RON97.


sori la panjang sgt. saja nak share testimonial. patut aku buat 1 entry baru. aku copy paste jela komen ni wat entry baru.
Hafizzul Kamarudin berkata…
Aku pon ade rase gak yg RON95 ni mcm cepat je abis...tp bile aku cek meter L/100KM aku same je ngan time aku pakai RON97 dulu, 8.2L/100KM..aku reset pon same gak..dari segi performance xde gak perbezaan yg aku rasa, xtau la kalau mmg ade tp aku x rasa..

kalau dulu balik kampung isi full RON97 tinggal suku tank bila sampai..skrg pon sama gak...aku agak kete aku ngam la ngan RON95 nih
M@YaZ berkata…
lisa-> wow .. thanks ..

pijoe-> yup .. setengah kete takde beza sangat .. tapi apapun basic dia mmg octane berbeza .. akan ada rasa gak skit. Tapi sekarang ni problem rakyat marhaien macam kita ni kekurangan mileage la. Macam aku kurang banyak sebab maybe intend tekan minyak banyak disebabkan performance kurang. So baik aku pakai ron97.. :D
bini edy berkata…
aku suspek RON95 sesuai ngan proton la. sbb tu tunang aku xde la bising sgt.kalau tak dah teruk tu gomen kene kutuk. mak aku yg plg bising skang pasal myk die cpat kering aahahaha. tp smue dh balik ke 97.

aku check forum pon ckp honda x bape sesuai ngan ron95 nih.
Tanpa Nama berkata…
hahahaha, thx kera-jaan
M@YaZ berkata…
Bila dah tukar ron97, rasa kelainan dia. Rasa engine smooth. Engine daihatsu ni tak leh masuk ron97. Kuat juga ngauman dia.

Akhirnya .. kembali ke pangkal jalan..

(gomen once again make me hate them .. RON95 dan RON97 is not same in term of performance)
AJ Creative berkata…
Betul2..kete kancil aku dh jadi macam kura2,bukannya kancil lagi.Lembab bila nak naik bukit.Aku ingat sebab xservis tapi aku kaji balik ada kaitan dengan minyak RON95.Kita kena tipu lagi dengan kerajaan.Toksahla pangkah diorg lagi.

Catatan Popular