Setahun di Satyam


Salamat datang semua,

Hari ni genap setahun aku kerja kat Multi National Company, Satyam yang headquatesnya based kat Hyderabad. :)

Ramai kawan2 yang masuk batch sekali ngan aku. Meh cerita skit sejarah silam macammana aku boleh tercampak kat kompeni ni. Dan this is not my first job okeh. Eventhough aku ni graduate 2 bulan lebih baru masuk kompeni nih.

Cerita dia bila aku dapat tau Satyam ni buat interview besar-besar dekat Renaissance Hotel. Aku tau pun dah lepas interview tu. Dan aku tengah kerje sebagai marketing/IT exec/Designer/PR/Mat Despatch kat kompeni kecilan. Banyak kan task aku dulu. Hehe. Mana aku tau ade interview? Farhana yakni tunang aku bgtau dan masa tu aku tak brapa rapat lagi dengan dia. Still shy2 cat.

Lepas aku tau die gi interview kat situ. Mula la aku cari. Ape kah nama kompeni pun tak biasa dengar. Satyam?? huh. Mmg sangat pelik nama tu. mmg teringat sate ayam je. Google kat internet baru tau. Kompeni nih besar la jugak daripada apa yang aku sangka kan. One of the most leading kompeni dalam industry IT walaupun tak de la sehebat kompeni2 lain macam Accenture tu kan.

Dapat je website Satyam aku cari Malaysia nya sub-site. Jumpa link dan diorang still buka untuk mencari lagi orang baru. nak 2,000 orang. woW, sangat banyak tuh. So aku pun email ke satyam malaysia minta nak keje situ.

Seminggu lepas tu aku terus dapat reply dari Satyam. HR suruh datang interview. Time tu aku kat Kedah (berenti kerje kat kompeni lama sebab buli aku lebih2 sangat). So sesampainya pada hari interview tu aku gi la ngan Anep(tak masuk satyam) dengan Zul Azeze. Hehe.

Susah rupanya. First phase interview process tu adalah matematik ngan analytical thinking + English. Nasib baik Objectif type of paper. Leh la hentam kromo je kan. ;)

Habis je fasa pertama interview tu. Baru la dia panggil sapa yang lepas semua exam2 tuh. Semua nama dia panggil. Dan nama aku?? last sekali. Sampai ati tul. Haha.

Lepas tu baru la interview dijalankan. Waha. Terketar2 gak la. Advait Lele masa tu interview aku. Wahah .. dier tanya aku pakai port ape untuk FYP aku. siyul je soklan. Pastu tanya layer2 networking. Yang tu terbaik la aku jawab. ahaks.

Lepas seminggu/tak sampai seminggu dapat surat yang menyatakan aku dapat masuk Satyam. Then here i am till today. But sekarang ada kat client side, MAS Subang Jaya. Airport lama.

Regards,
TeMMoN~

Ulasan

Afida Anuar berkata…
Satyam dan sate ayam.huh! tu adalah satu perkataan yang sensitif dalam satyam suatu ketika dulu. Penah jd isu masa akak ELTP . Termasuk akak sekali kene, time tu memang la, walaupun direct bukan kesalahan akak, tp ketaq gile-gile ngadap devika. Tp bila ingat2..tu adalah satu perkara yang paling enjoy bg kitaorang yang tak dapat akak lupakan sampai skrang. Jadi pengalaman paling manis masa ELTP....hihih
Tanpa Nama berkata…
hahaha.. sate ayam.. sume tediam.. pas devika kuar sume gelak balik..heheh.. mcm siot..

ijat, aku pun same gak intebiu tanye tuh.. tp lg byk.. Harmit(skang dah benti satyam sbb MAS amik jd manager) intebiu.. die tanye layer networking gak.. pastu ape command2 cisco router.. port2.. cable network.. LAN.. WAN.. bla2.. last2 training java..hahaha..
Tanpa Nama berkata…
Form 1-3 sama2 kelas, Form 4-5 aku lariankan diri... sampai sekarang..last2 hang keje lagi lama dari aku yee...
Congrate My Fren!!!

Aku bakal di bond dengan company, sbb mengunakan harta syarikat untuk mendapat ilmu...hahaha
miszacasian berkata…
ijat, happie anniversary~
=)

satyam & sate ayam tue mmg tak leh nk dipisahkan..
hahahahaha =P

btw, aper satyam bg kt ijat dh setahun ijat keja ngan satyam =P
M@YaZ berkata…
Kak fida: pengalam eltp paling best kat satyam. Tapi perit bagi kitorang bila masuk JAVA trening ngan anirban

Shauqi: haha .. asal diorang tanya network walau tau takde bukak N&S ngan banyak? haha .. ape pun dah selamat keje kat mas nih ha ..

Azwi: gunakan syarikat untuk mendapat ilmu? Kat kompeni kamu nak cari ilmu ok ja?? hehe .. bound pun gaji power dari aku. Ok la tuh~

wawa: ahha, hepi to u too (walau 3 hari lagik). Dapat jadi vegie, dapat kenal kawan2 yang sangat ramai dan bijak2, dapat ilmu di ELTP, dapat blajar testing yang tak pernah langsung belajar kat uni, dapat g project MAS sampai semua kawan2 sek ingat keje MAS. :D banyak lagi la wa.. hehe
Afida Anuar berkata…
JAVA training ngn Bala adalah yang paling best dlm dunia..cheewahh.. drpd akak tak suke java..sampai akak leh kata

I LOVE JAVA... seyes time tu mmg suke sangat JAVA.

Tp ni dah lame tinggal JAVA...
tatau arr JAVA ingat ke idak kat aku..huhuh
M@YaZ berkata…
Kak Fida: haks .. bagus lah. Kami ni minat sangat testing. Terima kasih Venkat. Venkat penyelamat kami time tu. Sebab sebelum tuh masih dalam cengkaman anirban pal. Dulu, bile duduk lab je masuk je anirban aku rase semua tak rase tenang. Semua mesti susah nak masuk lam kepala. haha. Tapi cam besa la. Barisan hadapan paling power: Hanisah, Wan Z, Yus, Kak Fizah :D
Tanpa Nama berkata…
ooowh JAVA!!!
scarrrrrrrryyyy!!
sampai skrg nie tak bole dgr atau sebut nama anirban tue..
pasti meremang bulu roma nie..
terbayang zaman penyeksaan kami..
walau hanya sebln, tp rasa mcm beribu tahun lamanya...

=(

tp ijat, btul tue..pengalaman ELTP la paling best..cultural nite wat kita close mcm family kan =)

oowh ya..sib baik kan kita dpt masuk QEdge...bersyukur gak la sebenarnya dpt masuk QEdge...
rasa nyer dh tak sanggup nk m'hadap coding² tue suma...
and then testing skrg pun dh gempak kan..sure kita suma bole jadi tester yg berjaya nanti =P

aminnnnnnn~
Tanpa Nama berkata…
ooowh JAVA!!!
scarrrrrrrryyyy!!
sampai skrg nie tak bole dgr atau sebut nama anirban tue..
pasti meremang bulu roma nie..
terbayang zaman penyeksaan kami..
walau hanya sebln, tp rasa mcm beribu tahun lamanya...

=(

tp ijat, btul tue..pengalaman ELTP la paling best..cultural nite wat kita close mcm family kan =)

oowh ya..sib baik kan kita dpt masuk QEdge...bersyukur gak la sebenarnya dpt masuk QEdge...
rasa nyer dh tak sanggup nk m'hadap coding² tue suma...
and then testing skrg pun dh gempak kan..sure kita suma bole jadi tester yg berjaya nanti =P

aminnnnnnn~
M@YaZ berkata…
wawa: hehe :D

Mengerikan kan .. hehe .. mmg sangat close ELTP sebab cultural and grouping yang selalu tukar mase buat group task yang diberi..

So, wawa dah certified tester :D dah nak gi singapore dah pun. hehe. Tahniah la yek

Catatan Popular