Penjimatan minyak~!

Salam,

Sapa ada myvi dan transmisi automatik? Brapa rekod perjalanan anda pernah buat?

Maksimum rekod aku pernah buat, dari aku tuang minyak penuh dalam tangki sampai agak2 nak melimpah~sampai start blinking minyak habis agak2 korang berapa KM aku dapat? Haha. Auto ok myvi aku dan naik 2 orang. 598KM~! Pencapaian gila babeng pernah aku wat. Selalunya 520-540km ja. Haha. bila isi balik, tak hingat brapa litre. Tapi TAK sampai 35 litre la nak fullkan balik.

35 litre x 1.80 = RM63 hengget

Apa rahsia aku?
  • Jgn tekan minyak sesuka ati, RPM aku tak pernah lebih 2,500rpm. Thanks to myvi engine. Max torque dia leh capai serendah 3,200rpm.
  • Jgn break mengejut, kerana ianya juga berperanan untuk menghabiskan minyak anda.
  • Selalu check tekanan angin tayar. At least once a week. Tayar depan tu yang paling penting.
  • Aku pakai Shell hijau time tu.
  • Buang barang2 yang tak patut ada dalam keta tu. Kadang2 tak perasan. Barang2 yang kada kat kerusi belakang dan bonet boleh melebihi 2kg tau. :P
Tetapi, kenapakah kerajaan tidak mahu menurunkan lagi harga minyak. Persoalan bermain di minda aku. Macam2 isu media masa putarkan time minyak turun tapi kerajaan tak turunkan minya.
  1. Kerajaan cakap kegawatan ekonomi; ramai kena buang, kerajaan kena jaga hati rakyat.
  2. Lompat parti. Sampai sekarang tak habis2.

Renung2kan, dan selamat mencoba. Coba kau dengar .. coba kau coba~ [jdi anak mat tahir jap]

Regards,
TeMMon~

Ulasan

mE™ berkata…
yer myvi memang jimat..
bese aku isi around rm50 boleh sampi +400km tu pun kene make sure aku yang drive for the whole tank lah nih dengan berat kasut2 aku kat blakang plus jugak segala tools lam bonet, berat gak tu..kalo en.syafiq yang bawak jangan harap..dier tekan myvi macam dier tekan altis dier..
M@YaZ berkata…
ainoor -> wakaka .. syafiq tu tak pa. Kaya, minyak no hal. wahaha. Besa pakai kereta besar. Keta kecik ni main lanyak ja la ;)

didi -> ya, kalau nak ubah betoi mmg nek moto ngan ana. Tapi apa kan daya, dia ngandung. Takut apa2 jadi plak satgi payah. haha
Afida Anuar berkata…
Incik Hitam akak pun jimat gak..erkk.. sama jimat ngn myvi rasanya...heeeeeeee
M@YaZ berkata…
Haha. Kira ngan honda city. Nak beli spark plug baru untuk city pun tak mampu :p
agHoo berkata…
siput aku xmmpu kot cecah cam ko buat walaupon manual wakakakka..
saizulhafiz berkata…
wah..adakah bkesan utk kereta kancil aku..wah malu nye smua org kreta power dan mantap
M@YaZ berkata…
apit: haha .. this komen is not for kancilans :p .. eh apit .. kancil lagi la save kan kan kan?

aghoo: Siput tak mampu cecah. Kaki kanan kena santimental bro~

Kak fida: Mase gi servis nanti (tau la servis akak free) .. cuba tanya harga spark plug iDSI .. nanti akak mesti terkejut nye :D
shauqi berkata…
ijat, kancil x save sgt kalo banding ngan kelisa atau viva.

arrgghh.. jimatnye myvi.. jom tuka jat..

keta aku RM28 utk 200KM. tp average speed 120-140kmh...hehe. kaki aku berat. susah nak kawal. bile dah nak ujung bulan baru ringan kaki aku..kekeke
M@YaZ berkata…
kaki aku pun .. kalau tak sentimental .. susah beb .. haha aku kalau tak cukup sentimental kaki kanan tu .. lebih kurang kete ko gak coki ~ ;)
shauqi berkata…
yeke..hehe. xpe, spark plug keta kak fida lg mahal..hahaha
M@YaZ berkata…
haha .. sparkplug leh tampung duit minyak pi balik aloq stuck ho~
bini edy berkata…
aku test getz tak full.. rm50 = 350km.
tak jimat ek??

Catatan Popular