Ops sikap? Salah siapa?

Salam,

Kematian meningkat dalam ops sikap, tindakan kita? salahkah antara satu sama lain. Bagi aku itu ketentuan Ilahi. Nak buat camna, dah ditakdirkan mati dalam kemalangan jalan raya. Tapi apa silapnya Ops Sikap kali ni jika nak dibandingkan 2 tahun lepas? (tahun lepas aku tak tgk jalan sebab balik naik bas kalau tak silap :p)

Ok, aku divide kepada dua, polis satu, pemandu satu. Ni pemerhatian aku la kan

Polis/Gomen:
  1. Aku jumpa seorang ja polis sepanjang highway PLUS balik ke Gerik pada pagi Sabtu 19 Sept lepas. Mana lagi polis yang lain? Tak nampak pun mitsu evo berfungsi atas highway seperti diwarwarkan. POlis bantuan banyak, tapi trafic sorry to say. Maybe time aku balik dia tak lalu. Aku sakit hati bila orang buat lane kecemasan highway sebagai shortcut. Sepanjang Ipoh-Sg.Perak jem sebab melayan derang ni je. Patut polis bertindak pantas kalau jem berlaku. Derang kena monitor puak tak reti undang2 jalan raya.

  2. Ptt meminimumkan had laju atas highway paling kurang 70km/j kalau takde apa2 kecemasan berlaku atas highway. Bukan ape, derang ni pun penyebab jem. Kekadang nak belajar kete masuk highway, sebab kete tak bersimpang siur. Tapi bawa slow nak mam~!

  3. Gomen patut bekukan kenderaan berat yakni lori2 dan trailer yang nak naik bukit pun tak larat. Derang ni bawak tak leh lebih 90km/j kat highway rasenye. Derang penyebab jem kalau terlampau slow bawa bila kete banyak balik kampung ni. Tapi tak teruk la sangat kan. Aku ingat time sami vellu buat perangai gila ni tapi org tak suka. Tapi bagusnya mmg highway tak jem

Pemandu/kita:
  1. Tolong jangan guna highbeam la. Waklu kete besar ke ape. Just ikut rapat dan bukan cucuk ok. Aku tgk kekadang org tua2 yang kena highbeam ni, dia melatah. Masuk kiri untuk beri laluan kat org kasik highbeam sampai tak sempat tgk ade kete ke tak. Mengucap je bila tgk benda ni jadi.

  2. Tolong jangan guna highbeam lagi~!. Kalau ko highbeam aku tapi ko sebatu belakang aku dan ko rase ko laju tapi takde la laju sangat, mmg aku panas. Waklu, kerek seh. Jgn la pakai highbeam kalau tak reti pakai. Terutama perempuan yang rasa bawa laju tapi tak laju. Haish, (ca ya nun alif la selalu buat lagu ni)

  3. Rehat kalau ngantuk~!! Tok sah paksa diri. Melelong tak hengat~!

  4. "Tgk3x" .. haha .. naik bas/kenderaan awam la kalau tak mau pening kepala~!

  5. Signal kasik la kalau mau masuk lorong memotong atau masuk balik ke lorong kiri (masuk lorong bukan memotong la, buat2 tak paham plak)

  6. Bawa kete kalau leh jgn stakat tgk kereta yang berada dihadapan kita sahaja. Kalau boleh tgk sejauh mata memandang. Apa yang berlaku kat depan. Kalau jem leh berenti awal ;)

Dah, cukup la skit2. Korang bukan nak baca pun tajuk2 macam ni. Wakaka..

Regards,
TeMMon~

Ulasan

Nuar berkata…
agreed.... tensen btol aku ble kene highbeam ngn kete mangkuk2 ayun.. klu lane kiri time tu tgh kosong xpe la.. ni lane kiri pun bederet kereta.. dok tibai gak highbeam byk2 kali.. ada skali tu aku terkejut kene time kena highbeam tu.. sbb lampu dia kale putih.. alphard yg mgkuk..

Catatan Popular