New Joinees~

Salam,

Bukan nak complain aku tak puas hati pasal diri aku. Aku kesian kat orang tak tau macammana xxx nye management. Dari offer letter sendiri diorang rasa diorang tertipu. Pastu aku ni macam dikira orang lama kat situ. Semua pelik kenapa aku masuk balik dan rilek je. Ouh, terpaksa aku cakap aku dah tau ragam diorang. Antara sebab besar aku kat xxx ni sebab insurance claim yang sangat best. ;)

Meh aku wat senario.. ouh.. nah, bacalah senario yang aku luahkan kat HR .. tak larat nak karang baru..

Yang aku sangat kesian. Ada newjoinees yang masuk, tapi tanpa variable pay, gaji kompeni lama lagi banyak. Diorang terima offer walaupun naik skit. Sebab HR nego gila2 sebab dah hujung2 recruitment, ramai choice, so HR leh pilih sapa minta skit.. ouh, bersabarlah kawan2 ku

Scenario before get offer letter:

We got interview technical and management. Lastly interviewed/called by HR. HR asked “What is your expected salary?” and we give the amount that we expect, for an example MYR abc/month. And give expected day to join xxx to HR.

Then, scenario offer letter initiate:

Just a couple of day before enter HR, we got offer letter. It stated what we want in annual sum. When divided into 12 we got MYR abc/month. So, we fell very happy with it.

Then, scenario when salary pay-out day:

Why we don’t get MYR abc/month. We get only MYR xxx. Where MYR yyy is our variable pay (assume that MYR xxx + MYR yyy = MYR abc), why we did not get it?

Then we go to HR and asked about it. HR said verbally after two month (second salary) we should get the variable pay.

Concern:

-HR did not mention about variable payout when we get offer letter and in 4-days joining formalities.

-HR said variable pay will be paid after second salary, but still we did not get it.

-We felt like has been cheated as variable pay is only been pay if we are in project, so our salary without any project (idle) after this will be less/equal to our previous company.

-We expect that we get MYR abc/month and hope that MYR yyy (variable pay) would be a value added/bonus for every month.



Ouh.. cukuplah stakat ni, dah la team aku lebih 40 orang baru, semua rasa seperti ditupu..

Regards
TeMMon~

Ulasan

**mEaSa** berkata…
kesiaaannn..saya pon tertipu jugakk!danngg!
ReeNDu berkata…
soooo... recommended ke tk ni klo nk blk xxx msia?

yg bab variable pay tu.. mmg offshore dpt 2months delayed.. ade tulih kat power on.. aku pon br tau.. sbb after increment last year.. variable pay aku still amount yg lame.. soo aku argue2.. rupenye mmg ade kat power on.. ciss..
M@YaZ berkata…
kalau org dalam xpe la reen. Nih yang baru masuk mcammana? Kesian dowh.. Recmmend, tapi gaji kena 35% atleast naik dr gaji lama. Baru lega skit..

Sarah, balik mesia nnt ramai yg dah kuar.. :P
:.Yus.: berkata…
kampeni xxx ni mmg suka putar belit.klu xputar belit bkn xxx namanya

sesuka ati nk tipu org..

baru ke lama ke sume kena xde yg terkecuali
M@YaZ berkata…
tu la yus, bak kata nazrah, sebab tu new joinees x lama kat xxx.. Silih berganti..

Yang lama x terkecuali? Wow, apa dia buat kat org2 lama?

Tapi yang bestnye xxx ni keje dia la. experience wise kalau dalam project mmg sangat bagus..
Tanpa Nama berkata…
agree ngan ajat..dari segi experience in project, mmg sgt bagus...

insurance claim pun mmg the best..tp bila dok mengenangkan sikap putar belit tu, mmg tak sanggup dah..huhu
M@YaZ berkata…
mengenangkan dua tu, teringat nak masuk balik.. :)

So bile lagi im.. Xuba nasib dulu.. Taklama lagi depa nak hire programmer. Plak utk project ni.. :P
Tanpa Nama berkata…
tunggu la lagi 2-3 tahun ke :-D
lgpun kerja sekarang dah tak buat kerja2 programmer dah. kot la kalau nak masuk nanti, dapat tak level sanjay? hehehehe
M@YaZ berkata…
band t ja la.. Level sanjay band bi.. Susah.. kena jadi warganegara derang senang skit kot.. :P
bini edy berkata…
laa tak berubah lagi ke management xxx ni..hahaha. asyik nak belit2 je kan..
tapi bersabarlah sbb medical coverage best gile kot..masa bujang tak nampak lagi, dah beranak pinak baru rasa amat2 perluuu medical coverage yg best tuh..x jmpe kat cmpany lain..
Nuar berkata…
Lalalala. . . Kita bako!!!! Kita bako!!!!
M@YaZ berkata…
lisa - derang ni kan, tak nak research bila buka kompeni di tempat orang lain. Anggap sama seperti disana. Itu kesilapan besar derang. Kita tak suka variable pay di bayar setiap bulan, kita mahukan bonus sebulan gaji even variable pay tu lebih banyak dari sebulan gaji. Sebab? variable pay seolah2 gaji bulanan kita .. :D

nuar - bakor? adeh, aku committe keselamatan. Aku gak kena padamkan nanti .. :(

Catatan Popular